torstai 29. toukokuuta 2014

Tammikuun telttareki

 
Lähdimme viiden naisen voimin talviseen metsään kokeilemaan miltä tuntuu nukkua yö puolijoukkueteltassa. Kenelläkään meistä ei ollut aikaisempaa kokemusta talvitelttailusta ja se loi retkelle pientä lisäjännitystä. Meidät kyllä saateltiin matkaan hyvillä neuvoilla ja ohjeilla.  Teltan pohjalle laitoimme kuusen oksia ja pressun eristämään kylmyyttä. Meillä oli maanomistajalta lupa yöpymiseen ja oksien ja polttopuiden ottamiseen. Jokaisella oli lisäksi omanlaisensa makuualustat ja makuupussit. Ulkona oli pakkasta parhaimmillaan kuusitoista astetta. Minulla oli päällekkäin kaksi perus solumuovialustaa. Toisessa  alustassa oli kylmyyttä eristävä alumiini pohjassa.
                                                           
 
Teltassa oli kamiina ja me teimme illalla riittävästi puita valmiiksi. Kipinämikon oli mukava yöllä saada laittaa valmiita puita kamiinaan. Sisällä teltassa oli melkein koko yön riittävän lämmin ainakin minulla. Yöllä osa porukasta kuitenkin taisi olla vähän jäässä. Yksi kipinämikko nukahti  kesken oman kipinävuoronsa. Kamiina ei kuitenkaan päässyt ihan kokonaan sammumaan. Kipinämikkoa oli kuitenkin mukava härnätä nukahtamisesta.
 
 
Yön paleleminen ja valvominen unohtui kaikilla kuitenkin aamulla siinä vaiheessa kun eteen saatiin kaurapuuroa ja jauheesta valmistettua mustikka-vadelmasoppaa, pala ruisleipää ja pannukahvia. Sovimme, että tästä tulee perinteinen tammikuun telttaretki. Kaikille jäi reissusta hyvä fiilis. Seuraavalla kerralla osaamme varustautua taas hieman viisaammin matkaan.
 

 
 
 
 

keskiviikko 28. toukokuuta 2014

Blogin elvytys

 

Aloitin tämän blogin aikoinaan sillä ajatuksella, että kirjoitan tänne aina milloinkin minua kiinnostavista asioista. Blogini on ollut melkein vuoden ajan ihan unohduksissa mutta tuli taas tänään mieleeni kun selasin retkeily aiheista blogia.
 
Harrastan edelleen juoksemista. Juoksin äskettäin elämäni kolmannen täysimittaisen maratonin. Juoksuun ja urheiluun liittyvää juttua blogissani saattaa joskus tulevaisuudessa myös olla. Käsitöitäkin heti kun inspiraatio ja aika kohtaavat.
 
Retkelle olen kuitenkin lähtenyt aina kun siihen on ollut mahdollisuus. Kulunut vuosi onkin sisältänyt monia pieniä päiväretkiä lähiympäristöön ja välillä vähä kauemmaksikin. Retkeily on ihanaa vastapainoa muutoin niin kiireiseen elämään.
 
 
Pari tuntia retkellä, eväät ja pannukahvit tekevät ihmeitä aikaan. Retkinikkarin ohjeella tein risukeittimen. Keitintä varten tarvitset kaksi Ikean aterinkuivainta, siipimuttereita, ruuveja,  prikkoja,  metallilevyjä kattilantueksi ja  rautasahan. Tarkemmat ohjeet löydät linkistä. Muutamat kahvit olen risukeittimellä keittänyt. Olen käyttänyt risukeittimen kanssa Trangian pannua.
 
 
Luulenpa, että jatkossa blogini saattaa sisältääkin pääasiassa juttuja juuri retkeilystä. :) Nytkin minulla on suunnitteilla muutama retki. Heti kun aikataulu antaa myöten lähden vaeltamaan.

torstai 4. heinäkuuta 2013

Kesäloma







Kesälomalla se minuun monesti iskee, käsityöinnostus nimittäin. Kokeilin kaupassa aivan ihanaa bonchoa mutta se ei vain vastannut minun käyttötarpeitani millään tavalla ja jätin sen ostamatta. Tein ohjeen pikaetsinnän Novitan-sivuille ja äkkiä lankakauppaan. Luulempa, että jos saan tämän kudottua joskus valmiiksi tulee tätä bonchoa pidettyä aika paljon. Väriksi valitsin Novitan Isoveli-langasta luonnonvalkoisen.


Minun elämän täyttää nykyisin aika tiukasti juoksutreenit. Käsitöille, blogille ja  muille harrastuksille ei tahdo liietä aikaa. Monesti olen aikonut lopettaa koko blogin, mutta en ole kerennyt ja toisaalta en raskinutkaan. Ehkä tälle blogille on joskus myöhemmin enempi aikaa ja voisihan tänne ehkä kirjoitella enempi urheiluun liittyviä juttujakin. Minulla on tänä syksynä edessä elämäni toinen koko maraton. Yhden puolimaratonin juoksin keväällä omaan ennätys aikaani.

sunnuntai 6. tammikuuta 2013

Shogun-jakkara

 
Laiskaa sunnuntaita vietetty. Keskimmäinen lapsista kuumeessa. Neljättä päivää pitää jo kuumetta. Korkeimmillaan ollut kuume yli 39 astetta. Se tietää sitä, että minä jään hoitamaan sairasta lasta huomenna. Nähtäväksi jää, kiertääkö kuume koko porukan. Tuttavien perheissä näin on käynyt. Olisihan tämän taudin voinut sairastaa lomallakin. Hyviä päiviä siihen olisi ollut joulun jälkeen vaikka kuinka paljon. :) 
 
Ajankuluksi surffasin netissä, blogeja, huonekaluliikeitä yms. Törmäsin Vepsäläisen sivuilla tähän Shogun-jakkaraan ja tämä minun on pakko saada! Sopisi meille eteiseen tai pianojakkaraksi.

SHOGUN-JAKKARA
Kuva lainattu täältä


keskiviikko 2. tammikuuta 2013

Lomapäivä

Joulu on riisuttu meidän kodista jo aikalailla kokonaan pois. Samalla innostuin vaihtamaan verhoja. Olohuone näyttää nyt ihanan tilavalta kun kuusi on viety pois. Joitan kynttiläjuttuja jätin vielä esille ja joulutähdet ikkunoihin. Ne antavat kaunista, tunnelmallista valoa. Olen vielä tämän viikon lasten kanssa lomalla. Maanantaina sitten koittaa arki kun työt ja koulut alkavat.

Joululahaja äidiltä. <3
Jos joku tietää näihin ohjeen niin vinkatkaa.



Joulun aikaan on ollut ihana käpertyä sohvalle lueskelemaan. Kuumaa glögiä, suklaata ja hyvä kirja. Ihanaa luettavaa on Paolo Coelhon mietelauseet. Olen lukenut nämä kirjat monta kertaa mutta yhä uudelleen ja uudelleen ne ihastuttavat.

 
Täksi jouluksi ostin Kivi-tuikkujen lisäksi kaksi muuta uutta kynttiläjuttua. Kynttilät on minun heikkouteni. Melkein joka ilta joulunaikaan olen sammuttanut ainakin olohuoneesta valot ja laittanut tuikkuihin kynttilät. Olen kaupassa katsonut pitkin syksyä Arabian Pino kynttilänjalkoja. En ole innostunut. Kunnes aatonaattona kävin kaupassa ja yksi punainen Pino kynttilänjalaka oli jäljellä. Silloin se iski, tajusin, että tämä sarjahan on oikeastaan aika kiva. Se viimeinen punainen minun oli ostettava. Olisin tahtonut lisääkin näitä, mutta harmaat mitä oli vielä kasa jäljellä eivät innostaneet. Pohjassa luki tietenkin, sesonkituote. Mutta jospa Pinoja tulisi myyntiin taas seuraavaksi jouluksi. Sitten ostaisin toisen punaisen ja kaksi valkoista lisää. Päätin, että näitä en rupea metsästämään mistään. Ne tulevat eteeni jos ovat tullakseen.
 
Talolyhty Halpahallista, Arabian Pino,
heppakynttilänjalka on vanha
 
Lapset on olleet loman aikana vaihdatuksissa. Nytkin yksi lapsi on yökylässa ja yksi taas vastaavasti meillä yövieraana. Nyt isommat ja pienemmät leikkivät sulassa sovussa Legoilla. Kaikilla tuntuu olevan mukavaa.
 
 
Loppupäivälle ei olekkaan sitten muuta suunnitelmaa kuin lukea nuorimmaisen suosikkikirja. Jottei totuus aivan unohtuisi, taitaapa minua varten olla muutama pakollinen kotityö.
 
 
 
Hyvää Uutta Vuotta kaikille jotka täällä käyvät välillä kurkkimassa!


torstai 27. joulukuuta 2012

Joulun jälkeisissä tunnelmissa

 
Joulun pyhät meni ihan liian nopeasti ohi. Vietettiin joulua oman perheen kesken. Joulupukki toi minulle Pentikin keskikokoisen poron. Iittalan kastehelmi sarja on ollut syksyn ja talven aikana paljon esillä blogeissa ja tunnustettavahan se minunkin on, että kastehelmeen olen ihastunut.  
 
Kuusen koristelusta vastasi lapset
 
 
 
 
 
Viime postauksessa olen puhunut maratonille menosta.
Maaliin pääsin. :)
 
Käsityörintamalla on ollut todella hiljaista. Mutta jospa sitä vuodenvaihteen jälkeen taas jotain saisi aikaan.
 

keskiviikko 1. elokuuta 2012

Urheilukampe löytöjä

Tänään palasin lomalta takaisin töihin. Taivaskin itki sitä asiaa, vettä tuli kuin saavista. :)Todellisuudessa kuitenkin on ihan mukava pikkuhiljaa palata takaisin normaaliin päiväjärjestykseen. Meidän päiväkotilaisellakin oli ensimmäinen hoitopäivä loman jälkeen mennyt mukavasti.

Minun maraton lähestyy uhkaavasti. Tänään yritin etsiä juoksupaitaa sinne mutta siinä asiassa minua ei onnistanut. Mutta muutempa sitten onnistikin... :)

Kengät norm. 69,90e nyt -70%


Juoksusukat maratonille
Meikkipussi -50%
Kuntosalikengistä olen erityisen onnellinen. Edelliset kengät ovat yli kymmenen vuotta vanhat. Uusia kenkiä olen aina välillä katsellut mutta koska tarve ei ole ollu kamalan kiireellinen, ne on jääneet aina hankkimatta. 
 

Maratoniin on aikaa 2.5 viikkoa. Vaivat on nyt aika pahana joten en taida enään juosta ennen maratonia yhtään... Eilisen lenkin tein pyörällä ja se oli tosi mukavaa. Suuntasin pois kaupungista ja nautiskelin vähä rauhallisemmista reiteistä. Vähä vain pelotti josko tulee karhu vastaan mutta eipä onneksi tullut. :) Ehkä turha pelko mutta kyllä niitä on täälläkin päin ruvennut enempi ja enempi näkymään. Tai sitten havainnoista on ruvettu enempi kirjoittelemaan lehdissä.

Pyöräily meni niin jäseniin, että en millään voinut ajatellakkaan aikaista nukkumaan menoa ja niinpä aloitin vauvanlakin kutomisen. Ohje on Novitan sivulta.


Ystäväpiiriimme on syntymässä monta vauvaa ja olen kuullut parikin pientä salaisuutta, että pikku-prinsessa saattaisi mahdollisesti olla tulossa. <3 Tällainen vauvanlakki olisi mukava lisä laittaa vauvalahjan mukaan.